O žiakoch, atóme a rozhodnutí písať blog
O žiakoch, atómoch a rozhodnutí písať blog

Je začiatok školského roka, prvá hodina chémie. Predstavujem žiakom podmienky hodnotenia a témy, ktoré nás čakajú. Jedna z prvých tém je Atóm. Ako na začiatku témy zvyknem, sondujem čo už o atóme vedia a čo by sa radi dozvedeli.
Ž: „ Atóm je zložený z jadra a obalu, v jadre sú protóny a neutróny, v obale elektróny, dôležité sú tie na najvrchnejšej vrstve.“
JA: „ OK, v princípe viete to, čo vás mám podľa štátneho vzdelávacieho programu naučiť, čo by ste chceli vedieť navyše?
Ž: „Pančelka, mňa by zaujímalo jadro atómu.“
Ž: „Mňa ako fungujú jadrové elektrárne.“
JA: „Aaa, asi ste niektorí videli seriál Černobyľ?!“
(traja žiaci ruky hore)
Ž: „Pančelka, a nepozrieme si ho spolu?“
JA: „Mohli by sme spraviť filmové pondelky a pozerať jednotlivé diely aj s diskusiou, čo vy na to?“
Ž: „Ánoooo!“
A tak sme pár pondelkov strávili s popkornom po škole sledujúc HBO seriál o havárii v Černobyľskej elektrárni. To ale nie je celý príbeh. Oni to mysleli vážne, že chcú vedieť všetko o jadre atómu. A neskôr vysvitlo, že aj o jadrovom obale a o histórii objavov, ktoré viedli k objavu štruktúry atómu. Proste chceli viac než len to „povinné“, definované ministerstvom školstva a ja som ich túžbe nemohla odolať. Pri polhodinovej diskusii o Schrödingerovej rovnici som síce zapochybovala, či nemrháme čas, ale uvedomila som si, že ich nemôžem odbiť vetou „To nie je učivo strednej školy, poďme ďalej!“, lebo presne táto veta by mohla navždy pochovať ich zvedavosť. A tak teraz na konci tematického celku som so svojou a do veľkej miery aj s prácou žiakov samotných spokojná. Spokojná, lebo vidím spokojných žiakov.
No a ja keď vidím, že niečo funguje, nemôžem si to nechať pre seba! Na tomto blogu by som sa preto s vami chcela podeliť o to, čo nám nie len pri tejto téme zafungovalo. Nechajte sa inšpirovať obsahom, metódami učenia, či príbehami. Na oplátku budem vďačná za vaše postrehy, nápady či zlepšenia, ktoré môžete písať do komentov.